Святитель Василий Великий

Святитель Василий Великий

размещено в: Праздничные даты Православия | 0

Дни памяти: 1(14) января , 30 января (12 февраля) (Собор Вселенских учителей и святителей)

Святитель Василий Великий, архиепископ Кесарии Каппадокийской, «принадлежит не одной Кесарийской Церкви, и не в свое только время, не одним соплеменникам своим был полезен, но по всем странам и градам вселенной, и всем людям приносил и приносит пользу, и для христиан всегда был и будет учителем спасительнейшим», — так говорил современник святителя Василия, святой Амфилохий, епископ Иконийский († 394; память 23 ноября).

Родился Василий около 330 года в Кесарии, административном центре Каппадокии, и происходил из известного рода, славившегося как знатностью и богатством, так и дарованиями и ревностью христианской веры. Дед и бабка святителя со стороны отца во время гонения Диоклетиана должны были скрываться в лесах Понта в течение семи лет.

Мать святого Василия, Емилия, была дочерью мученика. Отец святителя, также по имени Василий, адвокат и известный преподаватель риторики, постоянно жил в Кесарии.

В семье было десять человек детей — пять сыновей и пять дочерей, из них пятеро были потом причислены к лику святых: Василий, Макрина (память 19 июля) — образец аскетической жизни, оказавшая сильное влияние на жизнь и характер святого Василия Великого, Григорий, впоследствии епископ Нисский (память 10 января), Петр, епископ Севастийский (память 9 января), и праведная Феозва — диакониса (память 10 января).

Первые годы жизни святой Василий провел в принадлежавшем его родителям поместье на реке Ирисе, где воспитывался под руководством матери и бабки Макрины, высокообразованной женщины, сохранившей в памяти предание о знаменитом святителе Каппадокии — Григории Чудотворце (память 17 ноября).
Первоначальное образование Василий получил под руководством отца, затем он обучался у лучших учителей Кесарии Каппадокийской, где познакомился со святым Григорием Богословом, а позже перешел в школы Константинополя, где слушал выдающихся ораторов и философов. Для завершения образования святой Василий отправился в Афины — центр классического просвещения.

После четырех или пяти лет пребывания в Афинах Василий Великий обладал всеми доступными знаниями: «Он так изучил все, как другой не изучает одного предмета, каждую науку он изучил до такого совершенства, как будто не учился ничему другому». Философ, филолог, оратор, юрист, естествовед, имевший глубокие познания в астрономии, математике и медицине, — «это был корабль, столь нагруженный ученостью, сколь сие вместительно для человеческой природы».

В Афинах между Василием Великим и Григорием Богословом установилась теснейшая дружба, продолжавшаяся всю жизнь. Позднее, в похвальном слове Василию Великому, святитель Григорий Богослов восторженно говорил об этом времени: «Нами руководили равные надежды и в деле самом завидном — в учении… Нам известны были две дороги: одна — к нашим священным храмам и к тамошним учителям; другая — к наставникам наук внешних».

Около 357 года святой Василий возвратился в Кесарию, где некоторое время преподавал риторику. Но вскоре, отказавшись от предложения кесарийцев, желавших поручить ему обучение юношества, святой Василий вступил на путь аскетической жизни.

После смерти мужа мать Василия со старшей дочерью Макриной и несколькими девственницами удалились в фамильное поместье на реке Ирисе и вели подвижническую жизнь.

Василий же, приняв Крещение от епископа Кесарийского Диания, был поставлен чтецом. Как истолкователь Священных Книг, он сначала читал их народу. Затем, «желая снискать руководителя к познанию истины», святитель предпринял путешествие в Египет, Сирию и Палестину, к великим христианским подвижникам. Вернувшись в Каппадокию, он решил подражать им.

Раздав свое имущество бедным, святой Василий поселился недалеко от Емилии и Макрины на другом берегу реки, собрав вокруг себя иноков в общежитие. Своими письмами Василий Великий привлек в пустыню своего друга Григория Богослова.

Святые Василий и Григорий подвизались в строгом воздержании: в жилище их, без кровли, не было очага, пища была самой скудной. Они сами обтесывали камни, сажали и поливали деревья, возили тяжести. От больших трудов мозоли не сходили с их рук. Из одежды Василий Великий имел только срачицу и мантию; власяницу носил только ночью, чтобы ее не было видно. В уединении святые Василий и Григорий усиленно занимались изучением Священного Писания по руководствам древнейших толкователей и, в частности, Оригена, из произведений которого они составили сборник — Филокалия (Добротолюбие).

В то же время Василий Великий по просьбе иноков написал сборник правил нравственной жизни. Своим примером и проповедями святитель Василий Великий содействовал духовному усовершенствованию христиан Каппадокии и Понта; многие устремились к нему. Образовывались мужские и женские монастыри, в которых Василий стремился соединить жизнь киновиальную с отшельническою.

В царствование Констанция (337-361) распространилось лжеучение Ария, и Церковь призвала к служению обоих святителей. Святой Василий вернулся в Кесарию. В 362 году он был рукоположен Мелетием епископом Антиохийским в диакона, а затем, епископом Евсевием Кесарийским, в 364 году, посвящен в сан пресвитера. «Но видя, — как повествует Григорий Богослов, — что все чрезвычайно почитают и хвалят Василия за мудрость и святость, Евсевий, по человеческой немощи, увлекся ревностью к нему и начал выказывать нерасположение к нему». Монахи встали на защиту святого Василия. Чтобы не вызвать церковного разделения, он удалился в свою пустыню и занялся устройством монастырей.

С приходом к власти императора Валента (364-378), решительного сторонника ариан, для Православия наступают тяжелые времена — «предстояла великая борьба». Тогда святой Василий спешно возвратился в Кесарию по вызову епископа Евсевия. По словам Григория Богослова, для епископа Евсевия он был «добрым советником, праведным предстателем, истолкователем Божия Слова, жезлом старости, опорой верным в делах внутренних, самым деятельным в делах внешних». С того времени и церковное правление перешло к Василию, хотя по иерархии занимал он второе место. Проповеди говорил он ежедневно, и часто дважды — утром и вечером.

В это время святой Василий составил чин Литургии; им написаны также Беседы на Шестоднев, на 16 глав пророка Исаии, на псалмы, второе собрание монашеских правил. Против учителя ариан Евномия, который с помощью аристотелевых построений придал арианской догматике научно-философскую форму, превращая христианское учение в логическую схему отвлеченных понятий, Василий написал три книги.
Святитель Григорий Богослов, говоря о деятельности Василия Великого в тот период, указывает на «пропитание нищих, странноприимство, попечение о девах, писанные и неписанные уставы для монашествующих, чиноположения молитв (Литургия), благоукрашения алтарей и иное». По кончине епископа Кесарийского Евсевия, в 370 году, на его кафедру был возведен святой Василий. Как епископу Кесарийскому, святому

Василию Великому были подчинены 50 епископов одиннадцати провинций.

Святитель Афанасий Великий, архиепископ Александрийский (память 2 мая), с радостью и благодарностью к Богу приветствовал дарование Каппадокии такого епископа, как Василий, прославившегося святостью, глубоким знанием Священного Писания, великой ученостью, трудами на благо церковного мира и единства. В империи Валента внешнее господство принадлежало арианам, которые, по-разному решая вопрос о Божестве Сына Божия, были разбиты на несколько партий. К прежним догматическим спорам был присоединен вопрос о Святом Духе. В книгах против Евномия Василий Великий учил о Божестве Святого Духа и единстве Его природы с Отцом и Сыном. Сейчас же для полного выяснения православного учения по этому вопросу, по просьбе святого Амфилохия, епископа Иконийского, святитель написал книгу о Святом Духе.

Общее печальное положение усугублялось для епископа Кесарийского еще и такими обстоятельствами, как разделение Каппадокии на две части при распределении правительством провинциальных округов; антиохийский раскол, вызванный поспешным поставлением второго епископа; отрицательное и высокомерное отношение западных епископов к попыткам привлечь их к борьбе с арианством и переход на сторону ариан Евстафия Севастийского, с которым Василия связывала тесная дружба.

Среди постоянных опасностей святой Василий поддерживал православных, утверждал их веру, призывая к мужеству и терпению. Святым епископом написаны многочисленные письма к Церквам, епископам, клиру, частным лицам. Низлагая еретиков «оружием уст и стрелами письмен», святой Василий, как неутомимый защитник Православия, всю свою жизнь вызывал неприязнь и всевозможные происки ариан.

Император Валент, беспощадно отправлявший в изгнание неугодных ему епископов, насадив арианство в других малоазийских провинциях, явился в Каппадокию с той же целью. Он послал к святому Василию префекта Модеста, который стал угрожать ему разорением, изгнанием, пытками и даже смертной казнью. «Все это, — ответил Василий, — для меня ничего не значит, тот не теряет имения, кто ничего не имеет, кроме ветхих и изношенных одежд и немногих книг, в которых заключается все мое богатство. Ссылки нет для меня, потому что я не связан местом, и то место, на котором живу теперь, не мое, и всякое, куда меня ни кинут, будет мое. Лучше сказать: везде Божие место, где ни буду странником и пришельцем (Пс. 38, 13). А мучения что могут сделать мне? — Я так слаб, что только первый удар будет чувствителен. Смерть же для меня благодеяние: она скорее приведет меня к Богу, для Которого живу и тружусь, к Которому давно я стремлюсь».

Правитель был изумлен таким ответом. «Может быть, — продолжал святитель, — ты не встречался с епископом; иначе, без сомнения, услышал бы такие же слова. Во всем ином мы кротки, смиреннее всякого, и не только пред таким могуществом, но и пред всяким, потому что так предписано нам законом. Но когда дело идет о Боге и против Него дерзают восставать, тогда мы, все прочее вменяя за ничто, взираем только на Него Единого, тогда огнь, меч, звери и железо, терзающее тело, скорее будут для нас удовольствием, нежели устрашат».

Доложив Валенту о непреклонности святого Василия, Модест сказал: «Побеждены мы, царь, настоятелем Церкви». Ту же твердость Василий Великий обнаружил и перед лицом самого императора и своим поведением произвел на Валента такое впечатление, что он не поддержал ариан, требующих ссылки Василия.
«В день Богоявления, при многочисленном стечении народа, Валент вошел в храм и смешался с толпой, чтобы показать видимость единения с Церковью. Когда же в храме началось псалмопение, слух его поражен был как громом. Царь увидел море народа, и в алтаре и близ него благолепие; впереди же всех Василия, не воскланяющегося ни телом, ни взором, как будто в храме не произошло ничего нового, но обращенного только к Богу и престолу, а клир его в страхе и благоговении».

Святой Василий почти ежедневно совершал Богослужение. Он особенно заботился о строгом исполнении канонов Церкви, внимательно следя, чтобы в клир вступали только достойные. Неутомимо обходил он свои церкви, наблюдая, чтобы нигде не была нарушена церковная дисциплина, устраняя всякое лицеприятие.
В Кесарии святой Василий устроил два монастыря, мужской и женский с храмом в честь 40 мучеников, где хранились их святые мощи. По примеру иноков, клирики митрополии святителя, даже диаконы и пресвитеры, жили в чрезвычайной бедности, трудились и вели жизнь чистую и добродетельную. Для клира святой Василий добивался освобождения от податей. Все свои личные средства и доходы своей церкви он употреблял в пользу бедных; в каждом округе своей митрополии святитель создал богадельни; в Кесарии — гостиницу и странноприимный дом.

Болезни от юности, труды учения, подвиги воздержания, заботы и скорби пастырского служения рано истощили силы святителя. Преставился святитель Василий 1 января 379 года в возрасте 49 лет. Незадолго перед кончиной святитель благословил святого Григория Богослова на принятие Константинопольской кафедры.
По преставлении святого Василия Церковь тотчас стала праздновать его память. Святой Амфилохий, епископ Иконийский († 394), в своем слове в день кончины святителя Василия Великого говорил: «Не без причины и не случайно божественный Василий разрешился от тела и преставился от земли к Богу в день Обрезания Иисуса, празднуемый между днем Рождества и Крещения Христова. Поэтому сей блаженнейший, проповедуя и восхваляя Рождество и Крещение Христово, превозносил обрезание духовное, и сам, совлекшись тела, удостоился вознестись ко Христу именно в священный день воспоминания Обрезания Христова. Посему-то и установлено в настоящий день ежегодно чтить память Великого празднованием и торжеством».

Тропарь святителю Василию Великому, архиепископу Кесарии Каппадокийской, глас 1

Во всю землю изыде вещание твое, / яко приемшую слово твое, / имже боголепно научил еси, / естество сущих уяснил еси, / человеческия обычаи украсил еси, / царское священие, отче преподобне, / моли Христа Бога / спастися душам нашим.

Кондак святителю Василию Великому, архиепископу Кесарии Каппадокийской, глас 4

Явился еси основание непоколебимое Церкве, / подая всем некрадомое господьство человеком, / запечатлея твоими веленьми, / небоявленне Василие преподобне.

 

Акафист святителю Василию Великому, архиепископу Кесарии Каппадокийской

Святитель Васи́лий Великий, Кесарийский (Каппадокийский), архиепископ

Кондак 1

Взбранный Царя Небеснаго служителю и великий Церкве Христовы святителю, правыя веры исповеданием во всем мире просиявый, велие имеяй дерзновение ко Святей Троице, от всяких нас бед ограждай, со умилением тебе вопиющих:

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Икос 1

Ангелов Творец, от века предызбравый тя, преблаженне отче Василие, быти великаго светильника Церкве Своея, ангелоподобна житием яви тя: вельми бо богомыслием и пощеньми в пустыни подвизався, на высоту добродетели восшел еси. Темже, велию на небесех славу стяжавый, приими от нас смиренных, восхваляти тя дерзающих, сия хвалебныя глаголы:

Радуйся, Василие, царствия тезоименитый; радуйся, иерарше Христов великий.

Радуйся, Церкве непоколебимый столпе; радуйся, рода святаго пречестная отрасле.

Радуйся, от юности Царю Небесному всеусердно служивый; радуйся, всею земною, наипаче же небесною, премудростию ум свой обогативый.

Радуйся, купно со другом твоим Григорием Богословом в любомудрии преуспевавый; радуйся, учителя твоего Еввула премудрыми словесы ко Христу обративый.

Радуйся, чистоты и целомудрия предивный хранителю; радуйся, ко спасению верный путеводителю.

Радуйся, душепагубных ересей разорителю; радуйся, богомудрый вселенныя учителю.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 2

Видя Церковь Христову арианским зловерием обуреваему, и Божию призванию повинуяся, изшел еси, преподобне отче, из пустыни, юже возлюбил еси, во град Кесарию, идеже благодать священства восприял еси и во архиепископа поставлен был еси, слово спасения велегласно всем концем земли благовествуя, верныя же по вся дни поучая Богу, Создателю всех, достойно воспевати: Аллилуиа.

Икос 2

Разум верных боговедением просвещая, святителю Христов Василие, естество сущих изъяснил еси, и Бога невидимаго в творениих руку Его познавати научил еси. Темже и мы, твоими богомудрыми ученьми просвещаемии, взываем сице:

Радуйся, познанием Бога, в шесть дний вся сотворша, верныя озаривый; радуйся, дивныя дела Его достойно восхваляти научивый.

Радуйся, палато мудрости преукрашенная; радуйся, сокровищница богословия преизобильная.

Радуйся, яко тайны премудрости Божия во всем мире видети научал еси; радуйся, яко и в малых вещех величие Божие зрети наставлял еси.

Радуйся, света первозданнаго красоту живописавый; радуйся, твердую силу перваго глагола Божия во вселенней показавый.

Радуйся, былием травным скорую гибель славы земныя изобразивый; радуйся, во благолепии светил небесных Солнце Правды Христа зрети указавый.

Радуйся, трудолюбием малой твари от лености людей отвращавый; радуйся, человеку, царю тварей, над страстьми царствовати повелевавый.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 3

Силою Всевышняго укрепляемь, отче святый Василие, противоборствовал еси богоотступнику Иулиану, и злое его на христианы умышление разрушити умолил еси Господа и Пречистую Его Матерь, да вси Единому Богу благодарно поют: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй ревность велию по Бозе Вседержителе и меч слова Его в руце восприим, плевелы языческаго Иулианова нечестия скоро посекл еси, верныя же во благочестии утвердил еси; научи и нас, преподобне отче, единому точию Богу чистым житием служити, зовущих ти сице:

Радуйся, гордаго Иулиана в богоотступстве мужественно обличивый; радуйся, христоненавистныя его начинания разрушивый.

Радуйся, молитвою слезною, яко копьем, того поразивый; радуйся, скорую его погибель предвозвестивый.

Радуйся, люди Божия, якоже Моисей древле Израиля, от идолослужения свободивый; радуйся, плевелы нечестия истребивый.

Радуйся, пищею словес Божиих верныя изобильно насытивый; радуйся, струями благодати сердца напоивый.

Радуйся, скрижали велений Христовых твердо содержати увещевавый; радуйся, учение уст твоих житием утвердивый.

Радуйся, рабе благий и верный; радуйся, делателю вертограда Христова усердный.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 4

Бурю ярости царя Уалента, арианским зловерием одержима, ты, святче Божий, силою Духа в тебе живуща, утишил еси, и мир Церкви Святей даровал еси, святыми трудами твоими и теплыми к Богу молитвами Емуже радуяся воспел еси: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав злочестивый Уалент, яко ты, иерарше Божий, во истине стоиши, и вси вернии гласу твоему повинуются, восхоте от правыя веры тя отвратити; сего ради посла к тебе епарха своего Модеста, послежде же и сам прииде в Кесарию. Но ты, богоносе отче, ни гнева царева, ни прещений грознаго его воеводы не устрашился еси; мы же, прославляюще сицевое твое твердое исповедание, вопием ти:

Радуйся, поборниче правыя веры непоколебимый; радуйся, пастырю, душу за верныя положити готовый.

Радуйся, твердое исповедание Петрово показавый; радуйся, Илиину ревность о славе Святыя Троицы явивый.

Радуйся, гнев царя нечестиваго боголепием священнослужения утишивый; радуйся, богомудрыми словесы уста зловернаго воеводы заградивый.

Радуйся, яко прещения изгнанием и муками не убоялся еси; радуйся, яко и смерть за Христа восприяти желал еси.

Радуйся, гонение за веру претерпевый; радуйся, скорбьми многими в радость Господа вшедый.

Радуйся, истину Христову пред цари и владыки небоязненно вещавый; радуйся, вернаго служителя Царя Небеснаго твердым исповеданием себе показавый.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 5

Боготечная звезда явился еси, святителю Христов Василие, пресветлыми милосердия лучами нощь скорбей мрачную осиявающая, мглу бед отгоняющая, и всем, в море жития бурном плывущим, путь верный к Царству Небесному показующая, да вси спасающему Богу радующеся поют: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше вси тя, святителю Божий, яко отца чадолюбива, в напастех и скорбех от тебе помощи усердно искаху; ты же о всех милосердовал еси, образ веры истинныя в себе сим показуя. Буди, преблагий отче, скорый помощник и нам, грехми и скорбьми обуреваемым, с любовию ти вопиющим:

Радуйся, светильниче любве, от Христа возсиявый; радуйся, Отцу Небесному в милосердии подражавый.

Радуйся, неимущих богатое сокровище; радуйся, в нуждах верное прибежище.

Радуйся, гладныя, якоже Иосиф древле, препитавый; радуйся, многи обители бездомным и убогим в Кесарии основавый.

Радуйся, прокаженных раны своима рукама, яко самарянин добрый, врачевавый; радуйся, гонителя твоего Модеста недугующа исцеливый и от народныя казни того избавивый.

Радуйся, вдовицу убогую от обиды епарха защитивый; радуйся, жене грешнице прощение грехов у Бога испросивый.

Радуйся, сирот отче и страждущих утешение; радуйся, во гресех погибающих вразумление и исправление.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 6

Проповедник всему миру истины Христовы явился еси, святителю отче Василие, силою благодатною слова твоего, яко острием меча, греховная сердца проницаяй и к покаянию возбуждаяй, да вси чистым сердцем Троице Святей поют: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси на тверди церковней, яко великое светозарное светило, отче Василие, всю поднебесную разумением веры истинныя просвещающее, мрак же страстей греховных отгоняющее, от нихже и нас свободи, зовущих ти сице:

Радуйся, Троицы Святыя верный служителю; радуйся, таин веры богоозаренный изъяснителю.

Радуйся, яко Отцу Сына Единосущна и Духа сопрестольна велегласно проповедал еси; радуйся, яко истину о Свете Превечном, от Света Превечна просиявшем, верным изъяснил еси.

Радуйся, Господа Спасителя, яко Бога воплощенна и Творца всех век исповедавый; радуйся, таинство двух естеств и единой Ипостаси во Христе Бозе показавый.

Радуйся, силою царственнаго слова твоего богатым житницы открыти повелевый; радуйся, от корысти неправедныя многи учением отвративый.

Радуйся, душепагубное пиянство словом, яко громом, поражавый; радуйся, жестокосердие и зависть из сердец истреблявый.

Радуйся, воздержания ревнительный наставниче; радуйся, покаяния неумолчный проповедниче.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 7

Хотя верныя от соборищ арианских оградити, ты, святче Божий Василие, вся в церкви благоукрасил еси, и чин умилительный Божественныя Литургии мудре сложил еси, многи же молитвы, яко миро благовонное, от уст твоих огнедохновенных излияшася, имиже во гресех прощения себе и усопшим братиям просим, Троицу же Пресвятую славим, поюще: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго Аарона вернии зряху в тебе, отче святый Василие, егда боголепно Жертву Безкровну священнодействовал еси, даровании Святаго Духа, яко многоценными каменьми светящеюся одеждою, украшен. Ныне же в вышнем жертвеннице о Церкви предстательствуяй, поминай выну и нас, тебе умиленно зовущих:

Радуйся, архиерею Божий, преизобильную, якоже и Аарон, благодать священства восприявый; радуйся, велие дерзновение в молитве за люди стяжавый.

Радуйся, таин Божиих мудрый строителю; радуйся, чина церковнаго благоукрасителю.

Радуйся, служению Литургии от Самаго Христа, якоже и Иаков апостол, наученный; радуйся, молитвенниче, Духом Божиим озаренный.

Радуйся, небесным светом, якоже нецыи видеша, в служении осияваемый; радуйся, Ангелы, яко некиими пресветлыми мужами, окружаемый.

Радуйся, яко твоею первее молитвою к восприятию Таин Христовых себе уготовляем; радуйся, яко твоими словесы в вечер Пятидесятницы коленопоклонная прошения возсылаем.

Радуйся, Кесарийскаго святительскаго престола славо и украшение; радуйся, яко иереом всея Церкве подаеши от Бога благодатное в служении укрепление.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 8

Странное и преславное видение открыся о тебе, святителю Василие, преподобному Ефрему Сирианину: единожды бо показа ему тя Бог, яко столпа огненна, высоты небесныя досязающа, послежде же, пришед в Кесарию, преподобный узре тя огненным языком люди поучающа и умиленно возопи Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Весь светом небесным серафимския любве пламенел еси, богоносе Василие; словеса бо твоя беша, яко молния, ереси попаляющая, души же верных пламенем веры и любве просвещающая; даждь убо и нам, отче, молитвою твоею, искру хотя малую твоея любве имети, зовущим сицевая:

Радуйся, пламеновидный столпе, ереси попаляяй; радуйся, огнь веры истинныя и любве нелицемерныя возгреваяй.

Радуйся, лжи Ариевы ереси твердый обличителю; радуйся, истины Христовы пламенный ревнителю.

Радуйся, яко гордаго Евномиа, Сына Божия хуливша, посрамил еси; радуйся, яко Македониево хуление Духа Святаго препрел еси.

Радуйся, суемудрия Несториева разорителю; радуйся, чести Пресвятыя Богоматере усердный защитителю.

Радуйся, пастырю, небесным блистанием любве осияваемый; радуйся, учителю веры, словеса молниеносная вещавый.

Радуйся, богонасажденная маслино, многих святых Церкви произведшая; радуйся, лозо, богомудрых Православия поборников израстившая.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 9

Все еретическое соборище не возможе противостояти благодатней, яже в тебе, святый отче, обиташе, силе; юношу бо некоего, во власть сатаны впадша, силою молитвы твоея от сетей вражиих отъял еси, покаявшася же ко Христу возвратил еси, благодарно поя Спасителю Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витийством богодухновенным твоим, святителю Василие, побеждаемии и видевше преславное на юноше бывшее чудо, мнози от еретик ко единей присоединишася Церкви, еяже верными и послушными чадами и нас быти сподоби, зовущих ти сице:

Радуйся, вся концы земли небесным учением осиявый; радуйся, благодатию Христовою темныя силы ада побеждавый.

Радуйся, юношу от сетей сатаны свободивый; радуйся, Телом и Кровию Христовою того насытивый.

Радуйся, яко душе, Кровию Христовою искупленней, погибнути не дал еси; радуйся, яко, в погибельный грех впадша, юношу простити, Христа умолил еси.

Радуйся, яко преславным чудом люди удивил еси; радуйся, яко обращением заблуждша Ангелы возрадовал еси.

Радуйся, просити у Господа Ангелов ограждения нас научаяй; радуйся, Ангела Хранителя молитвою твоею к нам приближаяй.

Радуйся, от наветов вражиих свободителю; радуйся, во искушениих скорый защитителю.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 10

Спасти хотя Творец Свое словесное создание, показа тя твердаго верных защитителя, отче Василие, и Церкве Своея хранителя, да свет Православия тобою всему миру явлен будет, и вси вернии благодарне Троице Святей воспевают: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси Церкве, и твердое верных ограждение явился еси, о великий в иерарсех Василие, егда во граде Никейстем врата церковная силою молитвы твоея отверзл еси и истину правыя веры сим явил еси, уста же хулящих имя Христово заградил еси. Нам же, Господа Спасителя православно исповедающим, отверзи, отче, милосердия Божия двери, заступлением твоим, да зовем ти сице:

Радуйся, Ангеле земный, Церкве Христовы хранителю; радуйся, Богом предъизбранный верных защитителю.

Радуйся, врата церковная, якоже Илиа древле небо, молитвою открывый; радуйся, храм святый, еретиками восхищенный, паки верным возвративый.

Радуйся, верных от ересей оградивый; радуйся, Церковь Христову неврежденну от лжеучений сохранивый.

Радуйся, превеликое на небеси имя Христово и на земли чудесы возвеличивый; радуйся, Православие во вселенней утвердивый.

Радуйся, яко тобою гордость нечестивых низложися; радуйся, яко тобою смирение верных вознесеся.

Радуйся, яко тобою вера святая прославляется; радуйся, яко тобою Церковь Христова дивно красуется.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 11

Пение подобаше возносимо быти тебе с небеси, а не от земли, о пречудный Василие, небес бо явление на земли был еси, к небеси богомудрыми ученьми твоими умы верных возводил еси, и ныне с небес на ны милостиво призираеши и преизобильную всем нам благодать подаеши от Щедродателя Христа Бога, Емуже со Ангелы в небесех выну поеши: Аллилуиа.

Икос 11

Светоносный светильниче, весь многими дарами Божиими и добродетельми сияющ, был еси, святче Божий Василие, имиже и ны просвети, в добродетели настави и ко Царствию Небесному направи, зовущих тебе сице:

Радуйся, Церкве Христовы незаходимое сияние и пресветлое украшение; радуйся, яко подаеши христианом во вся веки в вере правей утверждение.

Радуйся, таланты, Богом врученныя тебе, усовершивый; радуйся, от земныя мудрости вся ко спасению полезная собравый.

Радуйся, сыну цареву во славу правоверия чудесное исцеление даровавый; радуйся, целомудренное житие Анастасиа пресвитера и супружницы его прозревый.

Радуйся, кротко обидящим тя прощавый; радуйся, смирением и терпением клеветы на тя побеждавый.

Радуйся, устав совершеннаго жития иноком учредивый; радуйся, многи иноки в обителех собравый.

Радуйся, правила и каноны и спасительная учения в наследие Церкви оставивый; радуйся, богомудрыми списаньми твоими многоценное сокровище к назиданию христианом даровавый.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 12

Благодать великую дарова тебе Христос Бог, святителю отче Василие, не точию заблуждшия к покаянию приводити, но и многи неверныя ко Христу обращати; егда бо уже смертно болезновал еси, ко блаженней кончине приближаяся, евреанина врача, с женою и чады, Святым Крещением просветил еси и Троице Святей купно с ними благодарственную воспел еси песнь: Аллилуиа.

Икос 12

Поют ти велия похвалы вси вернии, о великий иерарше Василие, вельми бо на земли до конца жития твоего во славу правоверия потрудився, в Небесная Святая Святых вшел еси, и яко верный Божий служитель, Троице Святей предстал еси, идеже и о нас выну молися, о преблагий отче, верою чадех твоих, с любовию зовущих ти сице:

Радуйся, царское священие, прехвальне Василие; радуйся, Троицы Святыя преукрашенное селение.

Радуйся, чудесными деяньми Царя Небеснаго прославивый; радуйся, ревности своея о славе веры и в болезни смертней не оставивый.

Радуйся, ради обращения неверна чудесное продление себе жития у Бога испросивый; радуйся, своима рукама, возстав с одра смертнаго, Крещением того просветивый.

Радуйся, трудами и мудростию силу зловерия победивый; радуйся, благоверным царем победы па враги испросивый.

Радуйся, апостолом в трудех единонравный; радуйся, со святители Григорием Богословом и Иоанном Златоустом, по повелению твоему, единочестно прославляемый.

Радуйся, нетлением мощей просиявый и славою на небесех увенчанный; радуйся, теплый и великий заступниче, от Бога нам дарованный.

Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.

Кондак 13

О пресвятый и великий иерарше Христов Василие, Православия светило и верных ограждение! Призри с небесе на сие, приносимое ти нами, хваление, и молитвами твоими от страстей и бед нас огради, в правей вере соблюди и Царствия Небеснаго сподоби, да купно с тобою и всеми святыми Троице Святей во веки веков поем: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелов Творец…» и 1-й кондак «Взбранный Царя Небеснаго…».

Молитва 1-я

О великий во иерарсех, вселенныя учителю богомудрый, преблаженне отче Василие! Велия подвиги и труды твоя, яже во славу Святыя Церкве совершил еси: ты исповедник твердый и светильник веры Христовы на земли был еси, светом Боговедения верныя озаряяй, ложная учения попаляяй и всему миру слово спасительныя истины возвещаяй. Ныне же, велие на Небесех имеяй дерзновение ко Святей Троице, помози нам, со смирением к тебе припадающим, твердо и неизменно святую Православную веру до конца жития нашего сохранити, от маловерия же, сомнений и колебания в вере соблюди, да не прельщени будем богопротивных и душепагубных учений словесами. Дух ревности святыя, еюже ты пламенел еси, о преславный Церкве Христовы пастырю, возгрей предстательством твоим и в нас, ихже Христос постави быти пастырями, да всеусердно просвещаем и утверждаем в правей вере словесное стадо Христово. Умоли Господа, да возвысится страна наша, и да дарует всему народу нашему здравие, долгоденствие и во всем благое поспешение. Испроси, о милосердый святителю, от Отца светов и всем, всякий дар коемуждо благопотребен: младенцем благое в страсе Божием возрастание, юным целомудрие, старым и немощным укрепление, скорбящим утешение, недугующим исцеление, заблуждшим вразумление и исправление, обидимым заступление, сиротам и вдовицам защищение, искушаемым благодатное поможение, отшедшим от сего временнаго жития отцем и братиям нашим блаженное упокоение. Ей, святче Божий, призри милостиво от обителей Горних на нас, смиренных, многими соблазнами и напастьми обуреваемых, и к земли приверженных возведи к высоте Небесней. Преподаждь нам, преблагий отче, твое архипастырское и святое благословение, да, оным осеняемии, в сие новое лето и во все прочее время живота нашего в мире, покаянии и послушании Святей Православней Церкви поживем, заповеди Христовы усердно творяще, подвигом добрым веры подвизающеся, и тако Царствия Небеснаго достигнем, идеже с тобою и всеми святыми сподоби Троицу Святую, Единосущную и Нераздельную пети и славити во веки веков. Аминь.

Молитва 2-я

О великий и пресвятый святителю отче Василие, преславный Вселенския Церкве учителю, славы Пресвятыя Троицы всеусердный поборниче, Матере Божия и Ея пренепорочнаго девства предызбранный исповедниче, пресветлый чистоты, смирения и терпения образе. Се аз многогрешный и недостойный на высоту небесную взирати, смиренно молю тя, о премудрый Церкве Христовы учителю, научи мя тако богобоязненно житие свое проводити, да никогда же на путь, Божиим повелением противен, уклонюся или совращен буду. Соблюди и избави мя твоим многомощным предстательством от соблазнов мира и козней диавольских, якоже избавил еси от них юношу, от Сладчайшаго Спасителя нашего отступивша и во власть сатаны впадша. Даруй мне силу душевную усердным быти подражателем добродетелей твоих высоких; соделай мя в вере правей тверда и непоколебима, укрепи мя малодушнаго в терпении и уповании на Господа, возгрей в сердце моем истинную Христову любовь, да небесных благ паче всех желаю и ими услаждаюся. Испроси мне у Господа искреннее о гресех сокрушение, да прочее время живота моего в мире, покаянии и исполнении заповедей Христовых провождати буду. Егда же час моего скончания приблизится, ты, о преблагий отче, с Преблагословенною Девою Мариею, тогда ускори на помощь, защити мя от злобных наветов вражиих, и сподоби мя наследника быти райских селений, да купно с тобою и со всеми святыми неприступнаго Божия величества Престолу предстану и Живоначальную, Единосущную же и Нераздельную Троицу прославляю и воспеваю, присно и в безконечныя веки. Аминь.

Молитва 3-я

О великий и преславный святителю Христов, всея вселенския Церкве учителю богомудрый, Православия твердый исповедниче и поборниче, всеблаженне отче Василие! Призри от высот небесных на нас, смиренно к тебе припадающих, и умоли Господа Вседержителя, Егоже верный на земли служитель был еси, да дарует нам веры правыя твердое и неизменное сохранение, Церкви Святей послушание, жития нашего исправление, и во всех нуждах, скорбех и искушениих скорое поможение, терпение же и укрепление. Подаждь нам твое святое благословение, да оным осеняемии, сие новое лето и во вся дни богоугодно в мире и покаянии поживем и во Царствии Небеснем сподобимся купно с тобою и со всеми святыми Живоначальную Троицу воспевати и славити, Отца и Сына и Святаго Духа, во веки веков. Аминь.